وبلاگ رسمی صادق قدمی

يكشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۰ ق.ظ

۰

راهنمای انتخاب SSD

يكشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۰ ق.ظ

درایوهای SSD با برخورداری از سرعت خواندن و نوشتن به مراتب بالا‌تر از هارد دیسک‌ها (دیسک سخت)، گزینه بسیار مناسبی برای افزایش سرعت و کارایی کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ تاپ‌ها هستند. اگر تصمیم به تهیه یک درایو SSD گرفته‌اید اما بین انبوه محصولات موجود در بازار دچار سردرگمی شده‌اید، ما در این لیست به معرفی بهترین درایو‌های SSD موجود در بازار با در نظر گرفتن عوامل مهمی نظیر قیمت، طول عمر، سرعت و اطمینان پذیری می‌پردازیم.

 نکات مهم در خرید درایو SSD
بر خلاف هارد دیسک‌ها که کارایی آن‌ها بسیار به هم نزدیک است، کارایی درایوهای SSD، حتی دو مدل مختلف از یک سازنده می‌تواند بسیار متفاوت باشد. یکی از نکات مهم در خرید درایوهای SSD، طول عمر یا دوام است، چرا که تعداد دفعات خواندن و نوشتن درایوهای SSD یا به طور دقیق‌تر سلولهای حافظه SSD کاملاً محدود است. از این رو هیچ عجیب نیست که درایوهایی با طول عمر، کارایی و سرعت خواندن و نوشتن بسیار متفاوت در دسترس هستند.
انواع SSD از نظر رابط ارتباطی (Interface)
درایوهای SSD از نظر نوع رابط ارتباطی (درگاه) در سه گونه SATA ،MSATA و M.2 در دسترس هستند. درایوهای مبتنی بر درگاه‌های SATA خود به دو گونه SATA II و SATA III تقسیم می‌شود که گونه SATA III از رابط با پهنای باند بالا‌تر (6 گیگابیت بر ثانیه) بهره می‌برد اما گونه SATA II دارای رابط با پهنای باند 3 گیگابیت بر ثانیه است، بنابراین SSD‌های SATA III می‌توانند پرسرعت‌تر از SATA II باشند. در صورتی که مادربرد و یا لپ تاپ دارای درگاه SATA III نیست، هیچ مشکلی از نظر سازگاری وجود ندارد و با درگاه‌های SATA II نیز قابل استفاده هستند. بنابراین بین این دو درگاه، نسل SATA III را انتخاب کنید. SSD‌های بر پایه درگاه‌های SATA برای استفاده در کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ها طراحی شده‌اند.
SSD‌های بر پایه رابط MSATA بیشتر در لپ تاپ‌ها و مینی کامپیوتر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ‌‌نهایت به نوع M.2 می‌رسیم که جدید‌تر و پرسرعت‌تر است. این درگاه می‌تواند تا پهنای باند 10 گیگابیت بر ثانیه را ارائه کند اما باید در نظر داشت همه SSD‌های مبتنی بر این درگاه ارتباطی لزوماً چنین سرعتی را ارائه نمی‌کنند. در حال حاضر SSD‌های مبتنی بر درگاه M.2 در دسترس هستند اما‌‌ همان سرعت و کارایی نوع SATA III را ارائه می‌کنند که با در نظر گرفتن عواملی نظیر سازگاری، استفاده با سیستمی فاقد این نوع درگاه و ارتقاهای آتی، تهیه نوع معمولی SATA III توصیه می‌شود.
پس از نظر نوع رابط (درگاه یا کانکتور) SSD‌های SATA III برای کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ها، نوع M.2 برای استفاده در کامپیوترهای حرفه‌ای و برخی لپ تاپ‌ها و مینی پی سی‌ها و نوع MSATA برای استفاده در لپ تاپ‌ها و برخی مادربرد‌ها طراحی شده‌اند.

سرعت خواندن و نوشتن متوالی
معمولاً سازندگان درایوهای SSD، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی درایو را اعلام می‌کنند اما در نظر داشته باشید که سرعت‌های اعلام شده توسط سازنده صرفاً اسمی است و لزوماً قابل دست یابی نخواهد بود.

طول عمر تخمینی (M.T.B.F)
معمولاً سازندگان درایوهای SSD، طول عمر تخمینی محصولات خود را ذکر می کنند. این مقدار که واحد آن ساعت است، بیانگر فاصله تخمینی بین خرابی درایو است. هرچه که M.T.B.F درایو بالاتر باشد، شانس خرابی آن کمتر خواهد بود.
انواع SSD  از نظر نوع سلول های حافظه
در حال حاضر درایوهای SSD برای مصرف کنندگان خانگی بر پایه دو نوع فناوری سلول‌های حافظه در دسترس هستند. نوع رایج‌تر MLC برای کاربران معمولی بسیار ایده آل است و سرعت، طول عمر و دوام مناسبی دارد. نوع دوم یا TLC سرعت و طول عمر کمتری نسبت به نوع MLC دارد اما ارزان‌تر است. بنابراین باید به فناوری تراشه‌های حافظه درایوهای SSD دقت کنید.
با اینکه درایوهای MLC مقداری گران‌تر از نوع TLC هستند، اما دوام و کارایی بهتری دارند و از این رو اگر قصد تهیه یک درایو SSD برای استفاده طولانی مدت را دارید، پیشنهاد می‌شود که سراغ نوع TLC نروید. در همین حال درایوهای TLC ارزان‌تر هستند، برای نمونه با بودجه یک درایو 120 گیگابایتی نوع MLC می‌توانید یک درایو 240 گیگابایتی از نوع TLC تهیه کنید. البته در نظر داشته باشید که اختلاف طول عمر و کارایی این دو نوع خیلی فاحش نیست اما قابل چشم پوشی هم نیست. پس فراموش نکنید درایوهای TLC هم ارزش خرید دارند و این طور نیست که بگوییم نباید آن‌ها را خرید.
همانطور که اشاره شد، برخلاف هارد دیسک‌ها، کارایی، دوام و اطمینان پذیری درایوهای SSD به هیچ عنوان برابر و حتی نزدیک به هم نیست، از این رو در هر ظرفیت، حداقل سه گزینه پیشنهادی خواهیم داشت.

منبع : :www.shahrsakhtafzar.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۱۸
sadegh ghadami

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی