وبلاگ رسمی صادق قدمی

دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵ ق.ظ

۰

ما صحبت‌های زیادی را درمورد امنیت کامپیوتر و امنیت داده‌ها شنیده‌ایم، اما رعایت اصول اولیه این موارد کار دشواری است. در اینجا به طور خلاصه، راهنمایی‌های امنیتی و عاداتی که هر کاربر می‌بایست آن‌ها را بداند، قرار داده‌ایم. توجه کنید که این موارد تنها برای تامین امنیت بیشتر شما یا کمک به افرادی که از دانش ملزومات امنیتی پایین‌تری برخوردار هستند، راه‌های سریعی را معرفی می‌نماید.

۱۰. مراقبت در برابر حملات مهندسین شبکه‌های اجتماعی

این مورد شاید به عنوان بزرگترین نگرانی امنیتی در نظر گرفته‌ شود: مهندسی شبکه اجتماعی. این موضوع بیان می‌کند که چگونه هکرها و سارقین اطلاعات، با ذکاوت خود به اطلاعات امنیتی شما دست پیدا می‌کنند، که می‌تواند از طریق فیشینگ، جعل هویت دیگر شرکت‌ها یا افراد و دیگر روش‌های معمول، انجام بشود. تمامی لینک‌های مشکوک، ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و دیگر ارتباطات، مسیری را برای انجام اهداف آن‌ها فراهم می‌کند، اما این را می‌دانیم که بیشتر نفوذ به داده‌ها از طریق دسترسی به منابع داخلی صورت می‌گیرد. ممکن است این موضوع تعجب شما را به همراه داشته‌باشد که حتی کارشناسان امنیتی نیز می‌توانند فریب این‌گونه افراد را بخورند و هک بشوند، بنابراین آگاهی بهتر و بیشتر از این موارد، کلید امنیت است.

۹. قفل گوشی خود را امن‌تر کنید

به طور پیش‌فرض پین‌کد 4 رقمی برای iOS امنیت حداکثری را تامین نمی‌کند. به قسمت تنظیمات بروید و با افرودن حتی یک رقم بیشتر، امنیت بهتری را برای گوشی خود ایجاد کنید. این موضوع برای اندروید نیز برقرار است: رمز طولانی‌تر بهتر است. برای گوشی‌های اندرویدی هم ابزارهای مختلفی برای قفل صفحه‌نمایش موجود است که امنیت دستگاه شما را بالا می‌برند. حداقل کاری که می‌بایست انجام دهید این است که پین‌کدی را که اکنون از آن استفاده می‌کنید، تعویض نمایید.

۸. از کامپیوتر خود به طور خودکار نسخه پشتیبان تهیه کنید

اگر به طور منظم پشتیبان‌گیری از اطلاعات خود را تکرار نمی‌کنید، به این معنی است که امنیت تمامی داده‌ها برای شما اهمیتی ندارد. این مورد به آن مقداری که فکرش را می‌کنید، زحمتی ندارد، بنابراین هیج بهانه‌ای برای بک‌آپ نگرفتن از فایل‌ها برای شما وجود ندارد.

۷. مناسب‌ترین آنتی‌ویروس و ضد بدافزار را نصب نمایید

ویروس‌ها و بدافزارها همیشه یک تهدید جدی به حساب می‌آیند. توصیه می‌کنیم که از یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس، مانند Avira برای کاربران ویندوز یا Sophos برای سیستم‌عامل مک، به علاوه از ضد بدافزار برای اسکن گزینه‌های تهدیدآمیز، مانند Malwarebytes استفاده کنید.

۶. روتِر وایرلس خود را رمزگذاری کنید

روتر اولین مسیری است که برای دفاع از شبکه خانگی شما وجود دارد. همانطور که می‌دانید، می‌بایست رمز ورود به بخش مدیریت روتر را تعویض نمایید، از رمزگذاری WPA2 (AES) استفاده کنید و دیگر تنظیمات اولیه آن را تغییر دهید. آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که کسی بتواند به اطلاعات شما از طریق شبکه‌ وای‌فای دست پیدا کند؟

۵. هیچ‌گاه اطلاعات حساس  خود را از طریق ایمیل ارسال نکنید، مگر اینکه رمزگذاری شده‌باشند

اطلاعات حساس، مانند مشخصات بانکی، شماره امنیتی شبکه‌های اجتماعی، اظهارنامه مالیاتی، یا اطلاعات محرمانه کسب‌ و کار، هرگز نباید از طریق ایمیل و بدون عملیات رمزگذاری ارسال شوند. این مورد بسیار مخاطره‌آمیز است. فایل‌های خود را پیش از ارسال رمزگذاری کنید.

۴. از وای‌فای عمومی بدون بهره‌گیری از یک VPN استفاده نکنید

بله، شما واقعا باید هنگام استفاده از شبکه وای‌فای عمومی، احتیاط کنید. حداقل، بهتر است که پیش از عواقب احتمالی، امنیت لازم را برقرار کنید. بهترین حفاظت برای شما استفاده از یک VPN (یا شبکه خصوصی مجازی) خواهد بود. این موضوع شما را در بسیاری از موقعیت‌ها امن نگه می‌دارد. اگر برای ناشناس ماندن از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنید، استفاده از آن درصورتی که درباره اطلاعات شناسایی خود بی‌دقت باشید، حفاظتی را برقرار نخواهد کرد.

۳. از یک نرم‌افزار مدیریت پسورد استفاده کنید

ترفند‌های استفاده از رمزعبور هوشمندانه در برابر همه هکرها جوابگو نیست، چراکه می‌بایست یک رمزعبور واحد را برای هریک از سایت و سرویس‌های خود، به کار ببرید، که به یاد داشتن هرکدام از این رمزها غیرممکن است. این‌جاست که استفاده از برنامه مدیر پسورد، اهمیت پیدا می‌کند. شما همیشه باید تعادلی را میان امنیت و راحتی در نظر بگیرید، بنابراین، فقط از گزینه‌هایی استفاده کنید که ویژگی‌های دلخواه شما را در خود دارند.

۲. از تایید هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید

لطفا این قابلیت را فعال کنید. احراز هویت دو مرحله‌ای لایه اضافه‌تری از امنیت را به منظور جلوگیری از سرقت پسوردهای شما فراهم می‌کند. پس از استفاده از آن، در صورتی که گوشی خود را گم کنید (که اغلب اوقات به عنوان دستگاه شناسایی به کار می‌رود)، راه‌هایی برای بازگشت به حساب کاربری قبلی، درصورت تدبیر بیشتر وجود دارد.

۱. به طور منظم، مجوزهای دسترسی و تنظیمات امنیتی برنامه‌ها را بررسی نمایید

رعایت همه موارد فوق به تنهایی کافی نیست و هنوز هم باید مراقب بود و مطمین شوید که نرم‌افزارهای شما همیشه به روز هستند. ما خیلی اوقات فراموش می‌کنیم که کارهایی مانند بروزرسانی سیستم روتر یا از بین‌بردن دسترسی برنامه‌های بدون مجوز را انجام دهیم. انجام همه این موارد را می‌توانید به عنوان خانه تکانی بهاری سیستم خود یا عادت همیشگی درنظر داشته‌ باشید. گوگل گاهی اوقات پیشنهاداتی را مبنی بر استفاده از فضای رایگان برای انجام بررسی‌های امنیتی ارایه می‌دهد.

منبع: آی تی رسان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۶
sadegh ghadami

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی