وبلاگ رسمی صادق قدمی

چهارشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۳۹ ق.ظ

۱

شبکه خبری پچ پچ : سال ۲۰۱۵ ٬ سالی پربار برای صنعت تکنولوژی بود. از رونمایی اپل از نخستین محصول پوشیدنی اش گرفته تا محصول جدید کمپانی تسلا یعنی خودروی بدون راننده. اتفاقات مهم بسیاری رخ داده که نه تنها توجه زیادی را به خود جلب کرده٬ بلکه محرک تغییرات زیادی در توسعه و پیشرفت تکنولوژی های جدیدی شده است.

در این گزارش از شبکه خبری پچ پچ  به ۱۵ تکنولوژی شاخصی که دنیای ما را در سال ۲۰۱۵ تغییر داد می پردازیم.

اپل با تولید ساعت٬ وارد صنعت کالاهای پوشیدنی شد

در ماه آوریل٬۲۰۱۵ اپل با ساخت «ساعت اپل» بزرگترین جهش خود را به فضای پوشیدنی ها انجام داد. در حالی که این وسیله خصوصا نوع طلایی آن با قیمت ۱۰۰۰۰ دلار توجه زیادی را به خود جلب کرد٬ این کمپانی هنوز تعداد محدودی را برای فروش در نظر گرفته است. با این حال٬ تیم کوک مدیر عامل این کمپانی در اوئل سال۲۰۱۵ گفت که آمار نخستین فروش ها فراتر از انتظارات بود.

در کل٬ بازار پوشیدنی ها٬ که شامل مچ بندهای فیتنس و ساعت های هوشمند است از ۸۰ میلیونی که با کشتی حمل می شود٬ به بیش از ۱۱۱.۱ میلیون در سال ۲۰۱۶ خواهد رسید.

بر اساس گزارش های IDC (موسسه تحقیقات بین المللی) برآورد شده که «ساعت اپل» امسال حدود ۶۱.۳ درصد از بازار ساعت های هوشمند را از آن خود خواهد کرد و حداقل به مدت چند سال آتی٬ می تواند فضای بازار را در دست داشته باشد. انتظار می رود که این تکنولوژی گسترده در ماه مارچ٬ مدل به روز شده اش را ارائه کند

خودروهایی که نسبت به هک شدن آسیب پذیرند

محققان امنیتی دریافتند که آسیب پذیری هایی در مبدل اینترنت خودرو یافته اند که می توان برای به هم زدن سیستم امنیتی خودرو از آن استفاده کرد. امسال هکرها علاقه زیادی به خودروهایی پیدا کرده اند که به اینترنت متصل می شوند.

یکی از بزرگ ترین وقایع مربوط به هک کردن مربوط به محققان امنیتی بود که با کنترل از راه دور٬ توانستند از چندین مایل دورتر٬ کنترل ماشین «جیپ چروکی» را به دست بگیرند.

بعد از آنکه مهندسان هکر٬ میزان آسیب پذیری اصلی موجود در سیستم UConnect جیپ چروکی را مورد آزمایش و سنجش قرار دادند٬ «فیات کرایسلر» مجبور شد ۱.۴ میلیون ماشین خود را از بازار پس بگیرد.

سیستم GM’s OnStar دارای معایب امنیتی جدی بوده که باعث می شد بتوان از راه دور کنترل خودرو را به دست گرفت و محققان امنیتی چندین راه را برای هک کردن این ماشین کمپانی تسلا یافتند.

این ماشین ها مجهز به سیستمی بودند که ارتباطی به نام سلولی را امکان پذیر می ساخت و نشان دنده میزان آسیب پذیری امنیتی آن بود که هکرها را قادر می ساخت تا کنترل ترمز ماشین را به دست بگیرند.

به مانند هکرها٬ قانون گذاران هم علاقه مند به امنیت خودروهای متصل به اینترنت بوده و شروع کردند به اجرای شنیده های خود و مطرح کردن آن با سازندگان خودرو تا بتوانند بهترین سیستم امنیتی را برای خودروها بسازند٬ در شرایطی که این مسئله به کمپانی های سازنده خودرو این امکان را می داد تا دست به ابداع و نوآوری بزنند.

خودروی بدون راننده کمپانی تسلا

تسلا خودروی بدون راننده نیمه اتوماتیک خود را در ماه اکتبر به بازار عرضه کرد. در بین سایر محصولات٬ این خودرو امکان این را دارد که خودش رانندگی کرده٬ به طور اتوماتیک مسیر را عوض کرده و به طور اتوماتیک بتواند پارک کند.

به گزارش «پچ پچ»،‎ در شرایطی که تسلا٬ نخستین تولیدکننده خودرو در جهت تلفیق سیستم های پیشرفته خودکار امنیتی و اعمال آن با ماشین نبوده است٬ اما می توان گفت که نخستین کمپانی ای بوده که به شکل فعالانه ای این تکنولوژی را استفاده کرده است.

کمپانی تسلا این سیستم را همراه با نرم افزار به روزشده ای تولید کرد و به خودروهای جدیدتر خود این قابلیت را داد تا در نیمه شب٬ به طور اتوماتیک رانندگی کنند. به غیر از این٬ اگر راننده دستش را روی فرمان نگذارد هم سیستم نیمه خودکار تسلا به طور اتوماتیک وار غیرفعال نمی شود.

سایر سازندگان خودرو با سیستم هایی مشابه این٬ به طور کلی راننده را مجبور می کنند در حالت رانندگی اتومات, دست های خود را روی فرمان بگذارند و در غیر اینصورت رانندگی اتوماتیک متوقف خواهد شد.

کمپانی های اصلی تولید کابل و شبکه٬ نرم افزار پخش تولید کردند

در ماه آوریل٬ کمپانی HBO محصول جدیدی به نام HBO Now را عرضه کرد که دارای سرویس پخش است و هرکسی که باند پهن شبکه داشته باشد می تواند آن را بخرد. در همین ماه٬ کمپانی CBS هم سرویس پخش خود را با نام All Access در دسترس عموم قرار داد.

زمان نمایش این سرویس در ماه جولای٬ با رونمایی خدمات پخش این کمپانی با پرداخت ۱۰.۹۹ دلار در ماه همراه بود که قابلیت دسترسی به اپل٬ روکو٬ هولو و پلی استیشن را داشت.

آسیبپذیری جدیدی در سیستم اندروید به نام استیج فرایت

آسیب پذیری «استیج فرایت» نوعی نفوذ است که به هکرها این امکان را می دهد تا سیستم کنترل اجرایی تلفن های اندروید را بی آنکه دارنده آن بداند به دست بگیرد. این قضیه در ماه جولای سر و صدایش درآمد.

تقریبا یک میلیارد سیستم عامل اندروید دچار این مسئله شدند و محققان امنیتی سریعا آن را یکی از بزرگ ترین عیب های امنیتی در گوشی های هوشمند نامیدند.

کمپانی گوگل قطعه ای را برای حل این معضل ساخت و ارائه کرد٬ اما از آنجایی که سازندگان سخت افزار باید پیش از آنکه آن را به دست مشتری برسانند٬ در وهله اول آن را اجرا کنند٬ این احتمال وجود دارد که میلیون ها عدد از این ابزار هنوز دچار این مشکل باشند.

کمپانی های تکنولوژی جایگاه محکمی برای رمزگذاری ایجاد کرده اند

امسال رهبران ابرتکنولوژی ها با شیوه ای عظیم امور شخصی را به چالش کشیدند.

برخلاف فشارهای واردشده از سوی دولت ها در سرتاسر دنیا برای انجام امور محرمانه که امکان دسترسی را به پیام های رمزی ایجاد می کند کمپانی اپل٬ گوگل٬ فیسبوک و سایر کمپانی هایی که تکنولوژی گسترده ای دارند سعی کردند جایگاه خود را محکم تر کنند.

«تیم کوک» مدیر عامل اپل در بین صریح ترین نمایندگان حضور داشت و درباره عدم تضعیف ابزارهای رمزگذاری صحبت کرد و در ماه اکتبر عنوان داشت که هرگز حاضر به پشتیبانی از انجام امور محرمانه برای حکومت نیست.

حتی بعد از حملات تروریستی پاریس که فشار بیشتری را از سوی دولت ها به امکان استفاده از امور محرمانه اعمال کرد کمپانی های اپل٬ فیسبوک و گوگل همراه با چند کمپانی تکنولوژی دیگر قوانینی را تنظیم کردند تا فعالیت نرم افزارهای رمزگذاری را تضغیف نکنند.

سیستم هایپرلوپ به واقعیت نزدیک می شود

سیستم هایپرلوپ آقای ایلان ماسک٬ امسال از چیزی در حد یک ایده فراتر رفته و توانست توجه عموم و سرمایه گذاران را به سمت خود جلب کند.

در ماه نوامبر٬ آقای راب لیود مدیر عامل تکنولوژی های هایپرلوپ گفت که توانسته حدود ۲۶ میلیون دلار از ۸۰ میلیون دلار برنامه ریزی شده برای این راه اندازی را فراهم کرده و این کمپانی در همین ماه اعلام کرد که برنامه دارد تا در ماه ژانویه در شمال لاس وگاس نخستین آزمایش های خود را انجام دهد.

تکنولوژی های حمل و نقل هایپرلوپ که یکی دیگر از فعالیت های مربوط به راه اندازی در زمینه توسعه سیستم حمل و نقل بوده بر آن است تا به زودی در سال آینده٬ در راستای آزمایش خود, مسیرهایی را در Quay Valley واقع در کالیفرنیا احداث کند.

آقای ماسک همچنین اعلام کرد که غلاف های هایپرلوپ در طی تابستان وارد بازار شده و بر آن است تا برای رقابت ظرف ماه های آتی٬ در مسیر خودش پیشگام باشد.

هوش مصنوعی به جایگاه های بالایی رسیده است

امسال هوش مصنوعی به مانند بسیاری از کمپانی های تکنولوژی به یکی از فعال ترین جریان ها تبدیل شده و با صرف هزینه هایی در زمینه تکنولوژی در تلاش است تا جایگاه ویژه ای برای خود بدست بیاورد.

این بزرگ ترین حرکت در ماه نوامبر بود که از سوی کمپانی گوگل انجام شد در شرایطی که اعلام کرد در حال ساخت سیستم قدرتمند Al خود به نام TensorFlow open sourceبوده است.

گوگل از TensorFlow در بسیاری از محصولات خود از جمله در سیستم جستجو٬ عکس ها و مترجم گوگل استفاده کرد. اما این کمپانی نرم افزاری را برای استفاده عمومی قرار داد که باعث شد پیشرفت های بیشتری در سیستم یادگیری ماشینی رخ دهد.

کمپانی فولکس واگن در استفاده از نرم افزاری برای حقه زدن به تستهای ارسال امواج گیر افتاد

در ماه سپتامبر٬ آژانس حفاظت محیطزیست (EPA) کمپانی فولکس واگن را به زیرپا گذاشتن‌ «قانون هوای پاک» به خاطر نصب نرم افزاری بر روی ماشین ها که استانداردهای انتشار گاز را نقض می کرد متهم کرد.

کمپانی فولکس واگن اعلام کرد که بیش از ۵۰۰۰۰۰ ماشین در ایالات متحده دچار مشکلات نشت گاز به خاطر نادرستی نصب نرم افزار مربوطه بوده و بعدا اظهار داشت که حدود ۱۱ میلیون ماشین در سرتاسر دنیا این نرمافزار رویشان نصب شده است.

در حال حاضر این کمپانی سازنده خودرو با مشکلات بحرانی در ایالات متحده و اروپا روبرو شده که به این نرم افزار مربوط می شود.

گوگل به آلفابت (Alphabet) تغییر یافت

در ماه آگوست٬ کمپانی گوگل با ارائه این قضیه دنیا را شگفت زده کرد و به طور کامل تصمیم گرفت تا ساختمان مشترک خود را بازسازی کند.«لری پیج» مدیر عامل گوگل اظهار داشت‌ که تجارت اصلی گوگل – که شامل جستجو٬ یوتیوب و اندروید است می تواند به بخش فرعی کمپانی اصلی بزرگ تری به نام Alphabet تبدیل شود.

سایر فعالیت ها هم مانند تفکیک علوم زیستی مربوط به کمپانی و کارخانه پرتاب فضاناو Google X به عنوان کمپانی های آنها در همین ارتباط در حال تدارک است.

منطق نهفته در پس این جابجایی گسترده٬ به منظور امکان تفکیک این فعالیت ها جهت حرکت سریع تر و مستقل  است. Alphabet به طور رسمی فعالیت خود را از ماه اکتبر آغاز کرد.

اینستاگرام از توئیتر بزرگتر شد

اپلیکیشن به اشتراک گذاری عکس اینستاگرام ۴۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه سپتامبر داشته که از کاربران توئیتر پیشی گرفت. ضمنا باید گفت که توئیتر می کوشد تا رشد بیشتر‌ کاربران خود را به نمایش بگذارد. او مدیر عامل خود یعنی دیک کوستولو را برکنار و به جای او جک دورسی را آورد؛ جک دورسی یکی از روسای شرکت است. آنها امیدوارند که دورسی بتواند قدرت و انرژی جدیدی به محصولات توئیتر ببخشد.

رقابت فضایی جدید٬ از زمین بلند شد

در سال ۲۰۱۵ کمپانی هایی که موشک هایی را تکمیل می کنند که می توان به طور مجدد از آنها استفاده کرد٬ با این کار توانستند به طور شاخصی هزینه های مربوط به پرواز فضایی را کاهش دهند.

به گزارش «پچ پچ»،‎ در ماه نوامبر٬ کمپانی Blue Origin که مالک آن جف بزوس است برای اولین بار توانست با موفقیت موشک New Shepard خود را تا ۶۲ مایل به بیرون زمین بفرستد٬ در آنجا کپسول فضایی را آزاد کرده و بعد دوباره بر زمین فرود بیاید.

SpaceX آقای ایلان ماسک پیشرفت گسترده ای در تلاش های مربوط به موشک هایی داشته که می توان آنها را دوباره مورد استفاده قرار داد.

این تکنولوژی یک دستاورد بزرگ تلقی شده و آقای ماسک قول داد که تا ماه سپتامبر موشک هایش آنقدر امنیت بالایی داشته باشند تا افراد بتوانند بین دو تا سه سال از آن استفاده کنند٬ با توجه به این مسئله که ناسا در ماه نوامبر نخستین مأموریت با سرنشین خود را که برای سال ۲۰۱۷ برنامه ریزی شده به ایلان ماسک سپرد٬ آقای ماسک باید سعی کند از پس قول ها و تعهدات خود در این زمینه به خوبی برآید.

سیستم پخش زنده٬ شکوفا شد

در آغاز امسال٬ سیستم پخش زنده موبایل بسیار سر زبان ها افتاد و سر و صدا به پا کرد.

Meerkat نخستین اپلیکیشن بزرگ پخش بود که عرضه شد و سریعا توسط اپلیکیشن Periscope کمپانی توئیتر مورد استفاده قرار گرفت.

کمپانی اپل در ماه دسامبر زمانیکه نام Periscope را به عنوان اپلیکیشن سال معرفی کرد. با رسیدن ماه آگوست٬ سرویس پخش زنده توانست ۱۰ میلیون حساب کاربری را تنها چهار ماه پس از عرضه٬ از آن خود کند.

در مقایسه باید گفت که این اپلیکیشن توانست به اندازه دو سال استفاده از توئیتر و فیسبوک برای خود کاربر داشته باشد.

تکنولوژی های عظیم جایگاه وسیعی در حوزه تغییر آب و هوا به خود اختصاص داده است

مدیران اجرایی این تکنولوژی حرکت های بزرگی را به منظور کمک به حفظ سیاره زمین در سال ۲۰۱۵ انجام دادند.

مدیر عامل اپل آقای تیم کوک متعهد به انجام پروژه های بزرگ خورشیدی در چین شد و گوگل – که تاکنون بیشتری میزان انرژی تجدیدپذیر را نسبت به سایر کمپانی ها خریداری کرده- پیش پرداختی را برای سه برابر کردن خرید انرژی های قابل تجدید پرداخت کرد.

اما از این ها مهم تر این مسئله است که بیل گیتس٬ مارک زوکربرگ٬ جف بزوس و تعدادی از چهره های شاخص در عرصه تکنولوژی گروه جدیدی به نام «ائتلاف انرژی پاک» را در ماه نوامبر ارائه کردند.

بر اساس گزارش های واشنگتن پست٬ هدف این گروه آن است که سرمایه گذاری عمومی را در حوزه تحقیقات مربوط به انرژی طی پنج سال آینده از ۱۰ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار برسانند. این گروه بر روی سرمایه گذاری در کمپانی هایی تمرکز خواهد داشت که در حال توسعه تکنولوژی مربوط به انرژی هستند.

تنظیمات هواپیمای بی سرنشین برای مشتری ها به یک واقعیت تبدیل شد

در ماه دسامبر٬ تنظیم کننده های فدرال٬ قوانینی را تثبیت کردند که کمک می کرد بتوانند رد هواپیمای بی سرنشین مشتری ها را پیدا کنند.

سازمان هوانوردی فدرال (FAA) شرایطی را مهیا خواهد کرد تا هریک از مالکان هواپیمای بی سرنشین٬ هواپیمای خود را با شروع این برنامه دولتی در‌ بیست و یکم دسامبر٬‌ به ثبت برسانند.

مالکان باید نام٬ آدرس و ایمیل خود را ثبت و مبلغ ۵ دلار هزینه بابت آن پرداخت کنند٬ در غیر این صورت مشمول مجازات کیفری و مدنی شده و باید جرائمی بالای ۲۵۰۰۰۰ دلار پرداخت کرده یا تا سه سال زندانی شوند.

منبع : businessinsider.com

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۱۶
sadegh ghadami

نظرات  (۱)

عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی