وبلاگ رسمی صادق قدمی

دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۶ ق.ظ

۰

ssd hard

سه راه مؤثر برای حفاظت و افزایش طول عمر هاردهای جامد (SSD)

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی هاردهای مکانیکی تمرکز اصلی خود را بر روی تولید هاردهای جامد گذاشته‌اند، هاردهایی که کوچک‌تر و سریع‌تر بوده و هیچ قطعه‌ی متحرک و مکانیکی را در خود ندارد. شاید مورد آخر را بتوان یکی از مهم‌ترین نکات قوت هاردهای جامد دانست چرا که از ایجاد بسیاری از مشکلات مختلف، جلوگیری خواهد کرد. اما هاردهای جامد نیز مشکلات خاص خود را دارند که اگر به آنها توجه نشود، شاید بعدها مشکلات بیشتری را به همراه داشته باشد.

حال می‌خواهیم سه راه مؤثر که می‌‌تواند عملکرد بهتر و طول عمر بیشتر هارد جامد شم را تضمین نماید، بیان نماییم:

کنترل دما

هاردهای جامد مقاومت بیشتری نسبت به سرما و گرما در مقایسه با هاردهای مکانیکی دارند. به عنوان مثال هارد جامد HyperX 3K MLC می‌تواند در دمای بین ۰ تا ۷۰ درجه‌ی سلسیوس به خوبی عمل کند، در حالی که هارد مکانیکی Western Digital Black تنها در دمای بین ۵ تا ۵۵ درجه می‌تواند بدون مشکل، کار کند. حتی اگر دما بیش از حد پایین یا بالا باشد نیز هارد HyperX می‌تواند در دمای بین ۴۰- تا ۸۵+ کار کند، در حالی که دامنه‌ی فعالیت WD Black بین ۴۰- تا ۷۰+ می‌باشد.

سازندگان مدعی شده‌اند که هاردهای جامد در چنین دامنه‌ای از دما نیز می‌توانند در مدت زمان‌های طولانی‌تری به خوبی فعالیت داشته باشند. اما باید توجه کنید که کنترل نکردن دما می‌تواند از عمر هارد شما بکاهد و انجام چنین کاری و عدم کنترل دما، واقعا می‌تواند به ضرر شما تمام شود.

به صورت کلی، تغییر دما یا قرار گرفتن طولانی‌مدت دستگاه‌های الکتریکی در دمای بیشتر یا کمتر از حد مجاز، می‌تواند آثار نامطلوبی به همراه داشته باشد. اما در مورد هاردهای جامد، حتی اطلاعات شما نیز ممکن است آسیب ببیند که این موضوع اصلا خوب نیست.

از آنجایی که مقاومت این هاردها بسیار بالاست، شاید کاربران عادی نگرانی چندان خاصی در مورد این هاردها و دمای آنها نداشته باشند. اما موضوع در مورد افراد دیگر همچون طراحان و مهندسان کمی فرق می‌کند و شاید کنترل دمای هارد را یکی حرکت محتاطانه نامید. به هر حال بالا بودن دمای بیش از حد یک هارد جامد، می‌تواند در طولانی‌مدت باعث کاهش توانایی آن در ذخیره‌ی اطلاعات گردد.

جلوگیری از قطع شدن ناگهانی برق

قطع شدن ناگهانی برق می‌تواند مسئله‌ای بسیار مهم باشد چرا که تمامی قطعات کامپیوترها در اثر آن ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند. اگر شما هنگام کپی کردن اطلاعات برق سیستم را به صورت کامل قطع کنید، احتمالا باید خود را برای از دست رفتن اطلاعاتی که در حال انتقال آنها بوده‌اید، آماده نمایید. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام و در مورد این موضوع منتشر شد، حجم زیادی از اطلاعات هنگام انتقال دادن آنها و درست موقع قطع ناگهانی برق از دست می‌رفت که این موضوع شاید در برخی موارد، گران تمام شود!

 

اما کاربران با چنین مشکلی چگونه می‌توانند برخورد نمایند؟

پاسخ ساده است، استفاده از یک UPS می‌تواند بهترین و آسان‌ترین راه برای حل کردن این مشکل باشد  UPSها همانند یک منبع برق عمل می‌کنند که با داشتن یک باتری بزرگ، هنگام قطع شدن برق می‌توانند این امکان را به شما بدهند که کار فعلی خود را تمام و سیستم را به صورت کامل، خاموش کنید. هر چند، قیمت آنها پایین نیست و شاید خرید یکی از آنها برای خانه، هزینه‌ای بالاتر از ۲۰۰ هزار تومان نیز به همراه داشته باشد اما می‌تواند واقعا به درد بسیاری از افراد بخورد.

خرید یک دستگاه محافظ با قیمت بسیار پایین نیز می‌تواند گزینه‌ی خوبی از آسیب دیدن سیستم باشد چرا که برای چند ثانیه می‌تواند نوسان را کنترل نماید. اما با استفاده از چنین چیزی نیز باز هم اگر وسط تبدیل کردن یک ویدئو یا انتقال اطلاعات خود از محلی به محل دیگر باشید، باز هم با قطع شدن برق، ممکن است اطلاعات شما از دست برود. هر چند برای جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات، راه‌های زیادی وجود دارد که حتی اگر موقع انتقال آنها، برق نیز قطع شود، می‌توان از آنها جلوگیری نمود. به عنوان مثال، استفاده از نرم‌افزارهایی همچون Tera Copy می‌تواند فوق‌العاده باشد چرا که در کنار بالا نگاه داشتن سرعت، هنگام Cut و Paste کردن اطلاعات، تا تمام شدن کامل پروسه‌ی انتقال فایل‌ها، اطلاعات اصلی را پاک نخواهد کرد…

همیشه کمی فضای خالی را در هارد خود داشته باشید

انتقال دادن اطلاعات میان بخش‌های مختلف هارد می‌تواند در طولانی‌مدت مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد و شاید راه‌های زیادی نیز برای حل کردن این مشکل وجود داشته باشد. اما یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در این مورد و برای حل کردن مشکلات ناشی از انتقال مکرر فایل‌ها بدان اشاره کنیم، خالی کردن فضای هارد تا حد ممکن است.

 

دلیل انجام چنین کاری نیز وجود تکنولوژی “Wear Leveling” می‌باشد که این امکان را می‌دهد تا تمامی سلول‌های هارد جامد هنگام انتقال فایل‌ها، به صورت همزمان درگیر شوند و در مجموع، فشار کمتری به هارد وارد شود. انجام شدن این موضوع نیز تنها به دنبال خالی بودن فضای هارد امکان‌پذیر خواهد بود چرا که این تکنولوژی فقط در مورد سلول‌های خالی از اطلاعات، عمل می‌کند. کاربران می‌توانند با حذف فایل‌هایی که از آنها استفاده نمی‌کنند و یا با انتقال آنها به هاردهای اکسترنال، از شکل گرفتن این موضوع تا حد زیادی جلوگیری نمایند.

در نهایت باید اشاره کنیم که انجام این کارها می‌تواند عمر هارد جامد شما را تا حد زیادی افزایش دهد. کنترل دما، جلوگیری از قطع ناگهانی برق و همچنین خالی نگاه داشتن فضای هارد، می‌تواند به طول عمر بیشتر و عملکرد بهتر هارد جامد شما کمک کند.

شک نداشته باشید که اگر به خوبی از هارد جامد خود استفاده کرده و نکات لازم مربوط به آن را رعایت نمایید، هارد جامد شما می‌تواند با سرعتی خیره‌کننده و طی مدت‌زمانی طولانی‌تر، کار کند. در برخی مواقع، حتی یک هارد جامد می‌تواند حتی طول عمر بیشتری از سایر قطعات سیستم شما نیز داشته باشد.

منبع:

pluralsight.com

wikipedia.org

www.puzel.ir

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۳۰
sadegh ghadami

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی