وبلاگ رسمی صادق قدمی

يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴ ق.ظ

۰

مزایای مجازی سازی

يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۴ ق.ظ

یکی از مهم ترین مزیت های مجازی سازی که سازمان ها را به استفاده از آن ترغیب می کند، یکپارچه سازی سرورها است. سازمان ها می توانند با استفاده از فرآیند یکپارچه سازی سرورها، بار کاری چندین سرور فیزیکی را روی یک سرور پرقدرت انتقال دهند، به این ترتیب که بارکاری هر سرور روی یک ماشین مجازی مجزا ریخته می شود. این کار باعث افزایش میزان استفاده از سرور و(ROI Return On Investment) می شود، که بسیار مهم است، زیرا سرورهای پرقدرت و چند هسته ای که در حال حاضر در بازار ارائه می شوند، به طور معمول کمتر از توان واقعی خود مورد بهره برداری قرار می گیرند.

استفاده در سرورهای آزمایشی و سرورهای مرحله گذر

یکی دیگر از کاربردهای معمول برای مجازی سازی، استفاده از آن برای سرورهای آزمایشی است. همچنین می توانید از مجازی سازی برای سرورهای مرحله گذر استفاده کنید که معمولاً برای بررسی تغییرات در برنامه ها و آزمایش سیستم ها قبل از اعمال آن ها در محیط واقعی، استفاده می شوند. به دلیل ناشناخته بودن منافع ناشی از مجازی سازی، بسیاری از سازمان هایی که از SQL Server استفاده می کنند، به سختی حاضر می شوند تا سرورهای پایگاه داده را در محیط مجازی استفاده کنند.

پیشرفت تکنیک های مجازی سازی

در گذشته نکته منفی در استفاده از مجازی سازی کاهش کارایی سیستم بوده است. نگرانی بسیاری از سازمان ها این مسئله بود که اجرای پایگاه داده SQL Server روی ماشین مجازی ممکن است کارایی را تا جایی کاهش دهد که نیازهای کاربران آن ها برآورده نشود. اما این امر زمانی تحقق پیدا می کرد که مجازی سازی در آغاز راه بود. محصولات نسل دوم مجازی سازی که بر اساس فناوری Hypervisor ارائه می شوند نظیر Microsoft Hyper-V و VM Ware ESXI Server به صورت موفقیت آمیز در بسیاری از سایت های عملیاتی مورد استفاده قرار گرفته و محیط مجازی روی آن ها پیاده سازی شده است.

استفاده کامل از پتانسیل سخت افزار، افزایش انعطاف پذیری و احیای سریع سرور

یکپارچه سازی سرورها، شرکت ها را قادر می سازد تا از مزیت های این پتانسیل بدون استفاده، بهره برداری کنند. همچنین این فرآیند، مدیریت سیستم ها را از طریق کم کردن تعداد سرورهایی که باید مدیریت شوند، بهبود می بخشد. از آنجا که مجازی سازی سیستم عامل سرور را به صورت انتزاعی و مستقل از سخت افزار لایه زیرین فراهم می کند، در نتیجه انعطاف پذیری سیستم در فرآیندهای تهیه Backup یا احیای سیستم افزایش می یابد. به عنوان مثال، در صورت بروز مشکلات سخت افزاری برای سرور SQL Server، به این معنا است که شما به یک سیستم ثانویه برای تهیه نسخه پشتیبان نیاز دارید. بعضی از سازمان ها از فرآیند کلاسترینگ برای مقابله با مشکلات احتمالی در سطح سخت افزار استفاده می کنند، اما رفع خطا به این روش تنها برای مهم ترین سرورهای سازمان امکان پذیر است. در مورد بیشتر سرورها، رفع خطای سخت افزاری به معنای جایگزین کردن آن سرور است، به این ترتیب که از سیستم اصلی یک Image تهیه کرده و آخرین نسخه پشتیبان تهیه شده روی سرور جایگزین باز گردانیده می شود و می دانیم که این کار در خوشبینانه ترین حالت به چندین ساعت زمان نیاز دارد.

فناوری های مجازی سازی می توانند با استفاده از کپی ماشین مجازی و انتقال سریع آن روی یک سرور دیگر، فرآیند احیای سرور را چندین برابر سریع تر کنند، فرآیندی که به جای چند ساعت، در عرض چند ثانیه انجام می شود. علاوه براین، چنین انتقال سریع و زنده ای (که در Windows Server 2008 R2 قابل انجام است) ، کسب وکارها را قادر می سازد تا سناریوی زمان غیرفعال بودن سرویس های خود را از قبل مشخص کرده و کارها را به صورت برنامه ریزی شده انجام دهند، به نحوی که فرآیند ارائه خدمات به کاربر نهایی بدون وقفه یا با کمترین وقفه صورت پذیرد.

تصورات اشتباه

به علاوه بسیاری از متخصصان به اشتباه تصور می کنند که مایکروسافت از سرورهای SQL Server که در محیط مجازی اجرا شده باشد، پشتیبانی نمی کند. این مسئله در زمان استفاده از SQL Server 2005 و ابزارهای مجازی نسل قبل نظیر Virtual Server 2005 درست بوده، اما همه چیز با ارائه پلتفرم مجازی سازی Hyper-V و SQL Server 2008 به نفع تکنیکهای جدید مجازی سازی تغییرکرده است.

مایکروسافت از پایگاه داده SQL Server که روی Hyper-V، ESX Server یا بقیه پلتفرم های مجازی سازی دارای تأییدنامه SVVP (Microsoft Server Virtualization Validation Program) اجراشود، پشتیبانی می کند.Your Adsense Code

بهینه سازی سرعت I/O در ماشین های مجازی

مهم ترین نگرانی در اجرای سرور پایگاه داده روی ماشین های مجازی، به کارایی این گونه ماشین ها مربوط است. نقطه ضعف و عامل اصلی کاهش کارایی در بیشتر سرورهای پایگاه داده، به سرعت I/O مربوط می شود، نه سرعت پردازش. این مسئله به ویژه زمانی که SQL Server روی ماشین مجازی اجرا شود، به خوبی مشهود است. رعایت چند نکته برای بهبود کارایی I/O یکی از مهم ترین فاکتورها برای تنظیم بهینه SQL Server در ماشین های مجازی است. یکی از نکات کلیدی، انتخاب نوع مناسب هارد دیسک مجازی یا( VHD (Virtual Hard Disk در نصب نرم افزارهای کاربردی مختلف می باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۹
sadegh ghadami

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی